Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN in parteneriat cu Comisia Consultativa pentru Mutatii Industriale din Comitetul Economic si Social European, Universitatea din Petrosani, Comisia Europeana, Guvernul Romaniei, Televiziunea Romana, Romania TV si Sindicatul MUNTELE, a organizat, joi, 13 septembrie 2018, la Petrosani, judetul Hunedoara, in Aula Universitatii din Petrosani, o Conferinta la nivel inalt cu tema: ”Regiunile carbonifere din Romania in tranzitia energetica”. Conferinta la nivel inalt de la Petrosani a reunit in mijlocul comunitatii miniere din Valea Jiului peste 300 de participanti din tara si din strainatate: salariati ai unitatilor miniere din cadrul Compexului Energetic Hunedoara (CEH), reprezentanti ai Comisiei Europene si ai Comitetului Economic si Social European, reprezentanti ai Guvernului Romaniei si ai autoritatilor locale, membri ai Parlamentului Romaniei, reprezentanti ai conducerii CEH, lideri sindicali din cadrul Confederatiei Sindicale Nationale MERIDIAN, precum si personalitati marcante ale comunitatilor miniere din Europa. Prezenti la conferinta, Comisarul European pentru Politica Regionala - doamna Corina Cretu si Ministrul Fondurilor Europene - doamna Rovana Plumb au promis asistenta fianciara pentru sprijinirea unei tranzitii energetice juste in Valea Jiului.
 
   Afiliere
   Contact

Ultima ora
 

Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN (CSN MERIDIAN) impreuna cu Federatia Sindicatelor Transportatorilor din Romania (FSTFR) au organizat in Bucuresti, vineri, 16 februarie 2018, actiuni sindicale de protest pentru a trage “sirena” disperarii si a nemultumirii cu privire la situatia grava cu care se confrunta companiile feroviare de stat, la care au participat si Directorii Generali de la CNCF "CFR" SA si de la SNTFC "CFR Calatori" SA. In aceeasi zi, CSN MERIDIAN impreuna cu FSTFR au organizat in colaborare cu celelalte federatii din sector, actiuni sindicale comemorative la care au participat si Ministrul Transporturilor, Ministrul Secretar de Stat pe domeniul feroviar si Directorii Generali de la CNCF "CFR" SA si de la SNTFC "CFR Calatori" SA.

Actiunile sindicale s-au desfasurat in contextul comemorarii a 85 de ani de la inabusirea violenta a Grevei ceferistilor din 16 februarie 2018 (cand 7 muncitori au fost impuscati si peste 40 au fost raniti pentru ca si-au cerut sa le fie respectate drepturile cetatenesti), dar si in contextul masurilor anuntate de suspendarea a peste 100 de trenuri de catre SNTFC CFR Calatori SA.

Pentru prima data dupa 29 de ani de la evenimentele din 1989, sindicatele feroviare prin FSTFR si CSN MERIDIAN s-au reunit pentru a marca prin recunostinta lor, doua momente simbol ale istoriei Romaniei si ale luptei sindicale: Centenarul Marii Uniri si inabusirea violenta a Grevei ceferistilor de la Atelierele “Grivita”.

In acest sens, intr-un cadru solemn si in prezenta a aproximativ 1500 de persoane, toti reprezentantii acestor organizatii sindicale, Primarul Sectorului 1 (dl. Daniel Tudorache), Ministrul Transporturilor (dl. Lucian Sova) si conducerea companiilor feroviare de stat, au depus coroane la Monumentul Eroilor CFR 1916-1918 din fata Garii de Nord, precum si la placa comemorativa din Parcul din fata Ministerului Transporturilor.

Confederatia Consilva, reprezentata la miting de dl. Marian Stoicescu, Uniunea Forta Legii reprezentata la miting de dl. Cristi Toma (in numele dlui. Ringo Damureanu, Presedintele UFL) si  Federatia Sindicatelor din Administratie Bucuresti, reprezentata la miting de presedintele acesteia, dl. Mircea Muresanu, s-au solidarizat cu actiunea feroviarilor romani.

A urmat apoi un miting de protest in fata Ministerului Transporturilor care a avut ca motto: “TOTI UNITI PENTRU SALVAREA CAII FERATE ROMANE !”, la care au participat 800 de membri de sindicat pentru a se respecta autorizatia acordata de Primaria Capitalei.

In cadrul acestui miting de protest, membrii de sindicat, salariati ai companiilor feroviare de stat, si-au exprimat ingrijorarea si furia cu privire la

  • tergiversarea aprobarii Legii privind Statutul Personalului Feroviar;
  • falimentarea sistemului feroviar din cauza nepasarii si neglijentei factorilor politici si de decizie, care s-a tradus in subfinantarea cronica a CNCF „CFR” SA; in lipsa achizitiilor automotoare, rame electrice si vagoane noi la SNTFC CFR Calatori SA; in lipsa investitiilor in locomotive; in management politizat, deprofesionalizat si subjugat grupurilor de interese; in anularea trenurilor de calatori ale CFR Calatori din Mersul de tren pe anul 2018;
  • degradarea continua a conditiilor de munca pe locomotive, automotoare si rame electrice vechi, care afecteaza nu numai sanatatea mecanicilor de locomotiva si automotor ai SNTFC CFR Calatori SA, dar si conditiile de calatorie;
  • efectuarea cu intarziere a platilor salariilor lunare a angajatilor SNTFC CFR Calatori SA si CN CF CFR SA;
  • instrainarea si/sau distrugerea spitalelor CFR care sunt patrimoniu al Cailor Ferate Romane;
  • distrugerea identitatii meseriei de ceferist si tergiversarea schimbarii uniformelor vechi ale ceferistilor din Ramura Comercial de la SNTFC CFR Calatori SA cu altele noi.

Protestatatrii adunati in fata Ministerului Transporturilor au cerut Guvernului si Parlamentului Romaniei sa adopte Statutul Personalului Froviar si sa imbunatateasca conditiile de munca si de viata ale salariatilor de la companiile feroviare de stat. Au solicitat de asemenea prezenta ministrului transporturilor, insa acesta datorita faptului ca de abia a preluat mandatul de ministru, a delegat pentru intalnirea cu participantii la miting pe Directorul General CNCF CFR SA, dl. Ioan Gavrila si pe Directorul General SNTFC CFR Calatori SA, dl. Iosif Szentes.

Directorii Generali ai CNCF CFR SA si SNTFC CFR Calatori SA au luat act de revendicarile salariatilor si i-au asigurat pe acestia ca nu sunt nici unii nici alti in pozitii antagoniste. Cu toate acestea, atat din discursul domnului Gavrila, cat si al domnului Szentes, s-a desprins ideea ca lupta sindicala si campania pentru salvarea Caii Ferate Romane trebuie extinsa dincolo de portile Ministerului Transporturilor sau ale companiilor feroviare de stat. Parlamentul, Guvernul Romaniei (Ministerul Finantelor, Consiliul Concurentei, Ministerul Fondurilor Europene), Presedentia Romaniei, trebuie sa-si asume de asemenea responsabilitatea pentru situatia caii ferate din tara noastra.

Daca Directorul General Szentes, in interviul acordat presei, sfatuia calatorii sa ia taxiul sau autobuzul pe rutele pe care CFR Calatori a anulat trenurile de calatori, datorita lipsei vagoanelor, automotoarelor si ramelor electrice la CFR Calatori, feroviarii au scandat la miting pentru dreptul calatorilor de a avea acces la un transport civilizat pe calea ferata, in conditii de siguranta si la preturi rezonabile. In favoarea transportului feroviar sunt argumente de ordin economic, ecologic, social, care in alte state din Europa si din lume fac ca acest mod de transport sa fie incurajat cu prioritate.

Din pacate, in Romania, datorita lipsei investitiilor in material rulant nou, chiar in aceasta perioada se discuta de posibilitatea anularii a cel putin 97 de trenuri ale SNTFC CFR Calatori SA, cu consecinte deosebit de grave pentru calatori, dar si pentru salariatii din cadrul acestei companii de stat. Protestatarii au tinut sa arate ca anularile de trenuri nu se fac din lipsa calatorilor ci din lipsa vagoanelor, locomotivelor si ramelor electrice.

Printr-o proiectie bugetara subdimensionata pentru SNTFC CFR Calatori SA, Parlamentul si Guvernul Romaniei, prin subfinantare si subcompensare, falimenteaza din pix principalul operator de transport feroviar de calatori din tara noastra. 

Rabdarea ceferistilor are o limita. Nu se mai poate continua asa. Sute de mecanici de locomotiva au primit deja oferte de a se angaja in Germania si in alte state din Europa de Vest. Altii care sa-i inlocuiasca, mai ales in actualele conditii, nu prea mai au de unde sa apara. Lucratorii de la infrastructura, din spitalele CFR, s.a. se confrunta de asemenea cu probleme pentru care de zeci de ani nu se gasesc solutii. Romania este la coada UE in ceea ce priveste situatia infrastructurii de transport ferioviar. Rusinos pentru o tara care a avut una dintre cele mai extinse retele de cale ferata din Europa.

Pentru a reafirma angajamentul ceferistilor fata de calea ferata, de la director general la simplu lucrator feroviar, s-a propus ca un Juramant al Ceferistului Roman sa fie integrat in Statutul Personalului Feroviar.


 

 JURAMANTUL CEFERISTULUI ROMAN

 JUR, 

Sa respect Constitutia Romaniei si legile tarii mele! 

Sa protejez si sa promovez transportul pe Calea Ferata!

Sa respect drepturile calatorilor !

Sa execut cu onoare si constiinta responsabilitatile ce-mi revin!

Sa apar demnitatea si drepturile ceferistilor!

Asa sa-mi ajute Dumnezeu !

  


Tot vineri, 16 februarie 2018, o delegatie sindicala a organizatorilor mitingului de protest, formata din Presedintele FSTFR (dl. Maxim Rodrigo) si din Presedintele CSN MERIDIAN (dl. Ion Popescu) s-a intalnit cu Ministrul Transporturilor (dl. Lucian Sova) la sediul ministerului.  

Reprezentantii organizatiilor sindicale i-au prezentat domnului ministru un material referitor la stadiul aprobarii proiectului de lege privind Statutul Personalului Feroviar. Ministrul a luat decizia de a aprofunda acest material si a identifica cu celeritate modalitatea de solutionare a acestei solicitari sindicale.

In ceea ce priveste anularea trenurilor SNTFC CFR Calatori SA, ministrul transporturilor a decis constituirea unui grup de lucru, format din specialisti ai operatorului de stat de transport feroviar, ai reparatorilor, dar si din reprezentanti ai organizatiilor sindicale din calea ferata, care va avea ca scop identificare de urgenta a modalitatii de solutionare a acestei probleme. De asemenea, ministrul transporturilor a precizat ca nu sustine anularea trenurilor de catre operatorul national.

A fost discutata problema absorbtiei fondurilor europene pentru achizitia de automotoare si rame electrice noi, care sa fie distribuite in mod nediscriminatoriu, pe baza unor criterii clare si transparente tuturor operatorilor de transport feroviari de calatori.

Totodata s-a stabilit ca in data de 23 februarie 2018, incepand cu ora 10:00 sa se desfasoare o noua intalnire intre conducerea Ministerului Transportului si reprezentantii federatiilor sindicale feroviare, in vedere identificarii de solutii pentru imbunatatirea conditiilor de munca, precum si pentru cresterea importantei meseriei de ceferist.


FSTFR si CSN MERIDIAN sunt angajate sa continue si in perioada urmatoare actiunile sindicale de contracarare a oricarei intentii de subminare a companiilor feroviare de stat, care reprezinta un patrimoniu de valoare (atat din punct de vedere material, cat si uman) al Poporului Roman, si care prin functiile sale asigura suveranitatea si securitatea Romaniei, precum si dezvoltarea durabila a tarii noastre.  

In acest sens, una dintre activitatile viitoare vizate este de a organiza o manifestare la Gara Brasov sau la Prefectura Brasov, deoarece acolo sunt pe mersul de tren din 2018, chiar si pe sectiile interoperabile la anumite ore, numai trenuri de calatori ale operatorilor de transport feroviar de calatori privati. De exemplu la ora 14:00, 2 trenuri RegioTrans, unul al Softrans Craiova si unul al Astra Arad, adica sunt 4 trenuri de calatori de la trei operatori de transport feroviar de calatori privati, insa niciunul al SNTFC CFR Calatori SA etc. Doi operatori privati de transport feroviar sunt constructori si reparatori de vagoane, dar se pare ca ei nu au nicio problema cu Consiliul Concurentei, chiar daca prin pozitia pe care o ocupa pe piata din Romania (in dubla postura de operator de transport feroviar, cat si de producatori si reparatori de locomotive si material rulant de cale ferata) pot sa ajunga sa saboteze licitatiile operatorului feroviar de stat pentru achizitionarea de servicii de reparatii sau pentru achizitionarea de material rulant nou.

Vor urma apoi pichetari in fata Ministerului Finantelor si a Consiliului Concurentei, dar si organizarea unei dezbateri publice in Parlamentul Romaniei.

In aprilie 2018, toate federatiile sindicale feroviare vor organiza un protest in fata Guvernului Romaniei pentru a mentine presiunea pe factorii de decizie care au un rol cheie in adoptarea Statutului Personalului Feroviar.


Ecouri in mass-media cu privire la actiunile sindicale din 16 februarie 2018  

http://stiri.tvr.ro/comemorare-urmata-de-protest--ceferi--tii-sunt-nemul--umi--i-de-condi--iile-de-munca---i-de-lipsa-investi--iilor_828142.html#view

https://www.cotidianul.ro/protest-al-cfr-istilor-la-ministerul-transporturilor/

http://www.ziarelive.ro/stiri/protest-al-sindicatelor-din-cfr-la-85-de-ani-de-la-greva-ceferistilor-din-1933-ce-nemultumiri-au-sindicalistii.html

https://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/protest-al-sindicatelor-din-cfr-la-85-de-ani-de-la-greva-ceferistilor-din-1933-ce-nemultumiri-au-sindicalistii-651662.html

https://www.agerpres.ro/comunicate/2018/02/14/comunicat-de-presa-csn-meridian--54715

https://www.romaniatv.net/sute-de-feroviari-protest-pentru-bani-85-de-ani-de-la-greva-ceferistilor_404150.html

https://www.libertatea.ro/ultima-ora/exclusiv-se-anunta-o-comemorare-grivitei-rosii-cu-scantei-cfr-istii-pregatesc-proteste-de-amploare-pe-16-februarie-ziua-lui-vasile-roaita-2135006






 
Power by Portal de Afaceri, Catalog Firme by MediaNet Design